טיפים לבחירת פלטת צבעים לשילוב הרמוני
top of page
Search

טיפים לבחירת פלטת צבעים לשילוב הרמוני

Updated: Nov 7, 2021



איך בוחרים פלטת צבעים ליצירת אוירה הרמונית בחלל?


אם תשאלו אותי מהו כלל האצבע בבחירת גוונים וצבעים? אומר לכם שאין כלל אצבע אחד, יש הרבה רבדים והקשרים שיש לקחת בחשבון בבואנו לבחור פלטת צבעים לעיצוב הבית. צרכי הדיירים, העדפותיהם העיצוביות, עוגנים שכבר קיימים בחלל כמו מטבח קיים שלא נשנה, ספה שלא נחליף או ריצוף שהולך להישאר שם ואלו קובעים לנו את הטון. עם זאת, יש חוקיות אוניברסלית שאם פועלים על פיה ניתן להקפיץ לרענן ולשדרג כל חלל ולהפוך אותו להרמוני ומעוצב.

היום, לאחר עשור של מנימליזם מהודק, נקי ומונוכרומטי, חוזר לו לאיטו לחיינו ה- Maximalism והקאמבק שלו הוא רועש וצבעוני מתמיד. בהשראת אמנים ומעצבים מאירופה חוזרים להם אט אט צבעי היסוד של mondreian וקשת רחבה של צבעים בוהקים וססגוניים שאפיינו את שנות ה- 80 העליזות בהשראת מעצבים כמו מריו בואטה (Buatta) שיוצרים חללים צבעוניים להפליא תוך שמירה על תחושה הרמונית ומסודרת.


עוד על כך בהרחבה בכתבתה של מיריי סילקוף במוסף כלכליסט:




הצבעים מתכתבים זה עם זה, נותנים זה לזה קונטרה ויחד עם זה גם משלימים אלו את אלו. הסוד הוא במינונים ובמענה נכון על צרכים.


חדרי שינה רצוי שישארו רגועים בשילוב צבעוניות רכה ופסטלית. צבעים כאלו מרגיעים את המוח ועוזרים להיכנס למוד שינה.


בחדרים אחרים, בהתאם להעדפותיהם של בעלי הבית, קשת האפשרויות תהיה רחבה בהרבה. ליצירת אווירה הרמונית ומעניינת רצוי להצמד לגוונים מאותה המשפחה ולהביא "טוויסט" בצורת "כתמי צבע" בחלל. תמונה צבעונית בחלל מונוכרומטי, כורסה צהובה בחלל שרובו עץ בשילוב גווני אפור ושחור, מטבח בגוון מנטה בבית שרובו מסתמך על פלטת הלבנים והאופוויט בשילובי עץ וכו'.


הצבע האדום שנחשב לצבע התשוקה אך גם לצבע שמעודד עירנות ותיאבון רצוי להקצות חללים שאינם מיועדים לשינה והירגעות וגם רצוי למזער את הנוכחות שלו במטבח הביתי. השימוש בו יעשה נכון יותר במסעדות, בתי קפה ותעשיית המזון בה בעלי המקום ירצו לעודד תיאבון ואווירה מלאת אנרגיה ותזוזה.


לקבלת מראה יוקרתי ועשיר מומלץ לעשות שילובים של חומרים טקסטורות וגוונים באותו החלל , מה שיתן לו מראה מעניין עשיר ויוקרתי יותר כמו שרואים בחנויות עיצוב ובמסעדות ובתי קפה. טאפטים בשילוב נגרות מיוחדת, קיר בריקים בשילוב עבודות יצירות אמנות, נגרות ומסגרות, חיפויי קירות מלוחות בטון/דמוי בטון בשילוב עץ, ריצוף בגלזורות שונות בשילובים מעניינים יקפיצו וישדרגו את החלל.


אז מהו אותו כלל אוניברסלי? אם בוחרים צבע ממניפת הצבעים רצוי להמשיך לעבוד עם אותה משפחת צבעים – בכל מניפה כל צבע ניתן לנו במינון שונה בשילוב הצבע הלבן שיוצר גוונים פסטליים יותר ויותר עד שהוא מגיע לקצה העליון של העמוד במניפה. שימוש באותה משפחה יתן מראה הרמוני לחלל הנבחר.

כמו כן בטח שמעתם את המושג הפכים משלימים? אז זה תופס גם בעיצוב. צבעים מנוגדים משלימים זה את זה ונותנים טוויסט מעניין לחלל. גווני עץ, חול ואדמה ילכו טוב עם גוונים כהים וחזקים כמו שחור, כחול עמוק וירוק. צבעים לבנים ובהירים ילכו מצויין עם צבעוניות המשלבת כתום צהוב ואדום, משפחת הכחולים והירוקים.

איך יודעים מה מנוגד למה? תוכלו להיעזר במניפת הצבעים. שלושת צבעי היסוד הם כחול צהוב ואדום, שאר הגוונים הם נגזרת של אותם צבעים בשילוב כזה או אחר עם הא-צבע הלבן והשחור. צבעים העומדים זה מול זה במניפה הם מנוגדים, צבעים צמודים הם קרובי משפחה.





תמונת גלגל הצבעים נלקח מהרשת




61 views0 comments
bottom of page