דגשים חשובים לפני שמתכננים מטבח
top of page
Search

דגשים חשובים לפני שמתכננים מטבח

Updated: May 22, 2023








המטבח הוא הלב הפועם של הבית, הפנינה והמרכז של כל ההתרחשות המשפחתית. בו מתחיל היום וגם מסתיים והוא זה שמלכד בין כל דיירי הבית.


כמעצבת אני אוהבת מאוד לעצב מטבחים ותמיד אתחיל קודם כל מתכנון המטבח שבתורו יכתיב את הסגנון העיצובי בשאר הבית.


רובנו אוהבים לשהות במטבח לבשל, לארח, לשתות קפה עם בן/בת הזוג עם חברה שקפצה לבקר ובהרבה מאוד בתים פינת האוכל גם משולבת עם המטבח ושם מתרחשים המפגשים המשפחתיים העיקריים שלנו.

מטבח טוב הוא כזה שעונה כראוי לצרכי הבית, מלבד היותו מעוצב ויפה חשוב קודם כל שיהיה נוח ונגיש מבחינת גבהים וחלוקה נכונה של אחסון. כך ששלושת הפרמטרים החשובים שיש לשים עליהם את הדעת הוא מענה לצרכים, כמות אחסון מתאימה ועמידה בתקציב שהוגדר מראש .

זכרו שמטבח שיתאים למשפחה בת 7 נפשות לא יהיה זהה למטבח שיתאים לזוג עם ילד אחד או לרווק. כדי להבין מהם הצרכים שצריכים לקבל מענה, חשוב מאוד להכין רשימת צ'ק ליסט מסודרת לפני התחלת התכנון. הצ'ק ליסט חייב יהיה לכלול את מכשירי החשמל שיש בידיכם או שאתם עתידים לרכוש ואת המפרט שלהם, את צורת המטבח המועדפת – ר' ח' סטריפ, עם אי בלי אי עם שני כיורים או אחד עם הרבה מקום אחסון או מעט, לקחת בחשבון את הגבהים של דיירי הבית להתאמה נכונה של השיש לגובה האנשים שנמצאים רוב הזמן במטבח – אדם בגובה 1.90 יתקשה לעבוד על שיש בגובה סטנדרטי שיצריך ממנו להתכופף רוב הזמן ורצוי להכין לו בהזמנה מיוחדת נגרות גבוה יותר. אנשים נמוכים יתקשו להגיע למקומות הגבוהים ללא שרפרף או כיסא ורצוי להתחשב בזה ככל הניתן ולתכנן מטבח בו יש יותר אחסון תחתון לשימוש יום יומי.


"משולש הזהב" וכלל "סיר המרק" -

בעת תכנון המטבח חשוב לשים לב היכן בדיוק ממקמים כל מכשיר בהתייחס לרצף העבודה. כלל “משולש הזהב” קובע כי עיצוב המטבח צריך להיעשות לפי מדידה של משולש דמיוני אשר בקדקודיו תמצאו את המקרר, הכיור והכיריים. המחשבה כאן היא למקם את המכשירים בקודקודים בצורה שתקל על ביצוע פעולות ברצף. למשל הנחה של המוצרים שמוציאים מהמקרר על משטח העבודה, או הזזה מהכיור לכיריים לאחר השטיפה. כך שניתן יהיה לעשות זאת במהירות, ביעילות ובמינימום מאמץ. בין קדקודי המשולש חשוב להקפיד על מספיק משטחי עבודה.

יש הסבורים שהמיתוס של משולש הזהב איבד מעט מהמשמעות שלו עם השנים, בין השאר עקב טשטוש הגבולות במטבח והעובדה שצלע מסוימת עשויה לקבל על עצמה כמה וכמה תפקידים: חשבו למשל על האי שכולל לא פעם משטח עבודה לצד כיריים, כיור ועוד. בנוסף לכך דפוסי השימוש של בני הבית והנתונים הפיזיים עשויים להשפיע על ההחלטות. עם זאת עדיין יש כמה המלצות חשובות שנכונות ברוב המקרים. וכאן אני אוהבת להשתמש בעקרון "סיר המרק" – כמו שלהכנת המרק יש שלבים ברורים מה בא לפני מה כך גם למטבח שלנו יש כללים ברורים שיכולים להקל מאוד על ההתנהלות שלנו בו ולא משנה מהי צורתו. איך עובד העיקרון בגדול - דמיינו את סדר הפעולות הבא: מוציאים מהמקרר מצרכים – שוטפים בכיור – עובדים על משטח עבודה – מכניסים לתנור או לסיר ואז מנקים בזריזות. את המקרר חשוב למקם באזור זמין: רצוי במרחק של צעדים בודדים מהכיור ומהכיריים, ולא מאחורי “מכשולים” דוגמת אי. את מדיח הכלים תכננו משמאל או מימין לכיור, הן משיקולי נוחות והן מכיוון ששניהם אמורים להיות מחוברים לנקודת מים. משני צדי הכיריים רצוי למקם משטחי עבודה, ולוודא שמקום האחסון של כלי הבישול, הסירים והמחבתות יהיה קרוב ובמרחק של הושטת יד. עם השנים התנורים עלו למעלה, כך שכיום בחירה מקובלת היא בתנור הניצב בגובה השימוש של האדם ולא בתחתית הארון כפי שהיה נהוג בעבר. אם אתם בוחרים למקם את התנור והמיקרוגל באותו ציר אנכי, הקפידו שהתנור יהיה מתחת למיקרוגל ולא להיפך.

סוגיה אחרת שחשוב לקחת בחשבון היא כיוון הפתיחה של מכשירי החשמל השונים, אותו יש לבדוק לפני שבוחרים במכשיר חשמלי במטרה למנוע שגיאות הפוגעות בנוחות העבודה במטבח. חשבו למשל על מקרר שבעת פתיחתו חוסם את הגישה לשיש, כך שכאשר עולה הצורך להכניס אליו מצרכים נדרשת הקפה של הדלת. במידה ויש מספיק מקום, רצוי למקם פח free standing חיצוני בקרבת מקום זמין ונגיש לניקוי קל ומהיר . במידה והמטבח אינו מאפשר, רצוי לתכנן מגירת "עגלה" נשלפת שכוללת בתוכה מקום לפח או שניים שיפתחו יחד איתה וינגישו את פעולת הניקוי.



בתמונה מטבח סטריפ שבו הכיור מאוזן לכיריים ושניהם קרובים מאוד למקרר מה שמקל על העבודה במטבח לצד המראה האתסטתי שמתקבל.


לעוד טיפים מוזמנים לעקוב כאן וברשתות החברתיות https://www.facebook.com/Michal.EngelDesign/


167 views0 comments
bottom of page