לשמור על חדרי הילדים מסודרים האם זה בכלל אפשרי?
top of page
Search

לשמור על חדרי הילדים מסודרים האם זה בכלל אפשרי?

Updated: Jul 11, 2023


מאת: מיכל אנגל


עיצוב נכון מתחיל בתכנון וארגון מדוייק של החלל המותאם למי שגרים בבית. תכנון דירה עבור רווק לא יהיה זהה לתכנון דירה עבור משפחה עם ילדים ויש לקחת בחשבון את כל הפרמטרים לפני שמתחילים.

לא פעם אני נשאלת על ידי לקוחות, איך מגיעים לבית מסודר ומצליחים לשמור עליו ככה במיוחד בבתים עם ילדים קטנים ובמקרים אחרים השאלה העיקרית שמעסיקה הורים למתבגרים היא איך מוודאים שהחדרים שעיצבו עבורם נשארים מסודרים לאורך זמן והאם זה בכלל אפשרי.





נתחיל ממה שכבר ידוע לכולנו, ילדים זו שמחה וברכה גדולה אבל זה גם צעצועים שמפוזרים בסלון, ונעליים שמתעייפות להגיע לארון הנישה היפהפה שבדיוק עיצבנו והתקנו ונופלות להן לנוח על הרצפה בתנוחות שונות.

ילדים זה לפעמים גם צלחות שנשכחות בחדרים שונים, משחקים שלא מוחזרים למקום וספרי לימוד וחוברות שנשארות להן על שולחן האוכל כשהם סיימו את שיעורי הבית. זה רעש ובלגאן והרבה רגעים של חיים אמיתיים בתוך בית מעוצב ככל שיהיה. תוסיפו לזה גם הורים עייפים שמג'נגלים בין עבודה, חוגים, טיפול בילדים ומטלות השוטפות ותקבלו מעט מאוד זמן פנוי לדאוג גם לשמר את הסדר בבית.

כאמא לחמישה ילדים נפלאים מתוכם שלושה מתבגרים ושני קטנטנים בגילאי הגן (ושובבים במיוחד), אני אעיד ממקור ראשון שלא ניתן לשמור באמת על הכל מסודר כל הזמן והבית שלי באופן אישי הוא ממש לא מוזיאון, וטוב לי שככה.

אני מאמינה שיש לחיות בבית חיים מלאים נוחים ושמחים ושהוא זה שאמור לשרת אותנו ולא אנחנו אותו. אני גם לא אתיימר לשים על עצמי את כובע המחנכת על אף הניסיון הרב שיש לי בתחום כאשת חינוך בעברי, כי כל משפחה והחוקים שלה. לכן אתמקד בפונקציה שיוצרת צורת מחשבה שבתורה מקלה על דיירי הבית לשמור על סביבה מסודרת בפחות מאמץ.

עכשיו אסביר, העיצוב אמור להיות קודם כל פונקציונאלי ולשרת אותנו – Form Follows Function - לפתור לנו בעיות של אחסון ושל ארגון ולא שאנחנו כל הזמן נעבוד בלשמור עליו מסודר ולחשוב כל פעם מחדש לאן אני מסתירה את הבלאגן הפעם.

לכן בבתים, במיוחד כאלו עם ילדים, או כאלו שהילדים רק באים לבקר כמו אצל סבים וסבתות, אני שמה דגש מיוחד על תכנון מקדים של כל הפונקציות שנותנות לנו מענה רחב ככל האפשר לשמירה על הסדר והארגון.

אם אתם משפחה שנוהגת לאגור חפצים בין אם זה מתוך ערך סנטימנטלי וקושי להיפרד, או סתם כי דברים פשוט נערמים מחוסר בזמן להתעסק איתם או מחסור במקום אחסון, כדאי מאוד לתכנן מקומות אחסון סגורים רבים ככל האפשר שברגע אחד ניתן לסגור ולהעלים את הבלגן מהמרחב. ארונות אחסון בשילוב קל של נישות פתוחות יעשו את העבודה בצורה יעילה מאוד שכן הם יתנו תחושה של 'ניקיון ויזואלי' אבל גם יוסיפו טוויסט מעניין של משחקי צבעים ונפחים ולא רק פלטה אחת מתמשכת של דלתות ארון סגורות. בחדרי משחקים סלי אחסון לצעצועים שניתן למצוא כמעט בכל רשתות העיצוב וחנויות הסטוק, יתנו מענה אפקטיבי לבעיית הצעצועים הנודדים שבשניות ניתן להעלים אותם פנימה לסלים במינימום מאמץ.

קיטלוג של כל מדף ומגירה לפי פריטים אולי יקחו כמה שעות מזמנכם אבל יתנו לכם שקט ושלווה לאורך זמן כאשר יהיה לכם הרבה יותר קל להחזיר כל דבר למקומו במהירות וגם הילדים, קטנים כגדולים כבר ידעו לבד לאן כל דבר הולך. ניתן לגייס את הילדים למשימת הקטלוג ולאפשר להם לבחור מה הולך לאן אבל את זה מומלץ לעשות אחרי שניפיתם בעצמכם את הג'אנק ממה שנשאר בבית כי לחלק הזה עוד לא נמצא הילד שיתנדב בשמחה, ואם כן אשרי ההורים שלו.

ברוב הבתים הילדים אוהבים לסדר את הצעצועים המגניבים בכוורת אבל פחות מתלהבים מהמשימה השוחקת של הסידור הראשוני בין מה שכבר שבור/ישן ויש להעביר הלאה/לא בשימוש למה שעדיין יפה ומעניין. כך שאת השלב הזה עדיף להשאיר לעצמכם בלבד ולהשאיר להם את האפשרות לבחור את הנישה המתאימה לצעצוע המגניב שנשאר בבית.

סידור הצעצועים לפי קטגוריות בכוורת מגניבה (לא חייבת להיות יקרה) יקלו עליכם וגם עליהם בטווח הרחוק כשהם כבר ידעו לבד לאן להשיב כל דבר. בחדרי משחקים אפשר אפילו להכין מדבקות מיוחדות לבד או לרכוש (30 ₪ בדרך כלל לסט מדבקות) ניתן להשיג בחנויות הסטוק השונות או להזמין אונליין , כאשר על כל מדבקה רשום שם הקטגוריה של אותו מדף או מצויין ציור שמקל על הזיהוי. אלו יקלו עליהם לזהות לאן להשיב כל דבר בכוחות עצמם גם אם הם אינם יודעים לקרוא עדיין.

ילדים, במיוחד קטנים, אוהבים לעזור באופן כללי צריך רק לדעת לשווק להם את זה כחוויה והחוויה בתורה תהפוך לגמול שישריש את ההרגל לסדר.




כוחו של הרגל – חוק 21 הימים

"הרגל הוא פעולה אוטומטית שהאדם מרגיש שהוא עושה כבר באופן טבעי ואם יוותר עליו ירגיש בחסרונו". (העיתונאי זוכה פרס פוליצר צ'רלס דוהיג, מחבר רב המכר "כוחו של הרגל") דוהינג מסביר כי תרגול הוא גולת הכותרת - "כשהרגל נוצר, המוח מפסיק להשתתף במלואו בקבלת ההחלטות. הוא מפסיק לעבוד קשה כל כך, או שהוא מסיט את ההתמקדות למשימות אחרות. מדובר בתהליך המתרחש בתוך מוחנו ומורכב מלולאה בת שלושה שלבים. ראשית, יש סימן, גירוי כלשהו שמורה למוח שלנו להיכנס למצב אוטומטי ובאיזה הרגל להשתמש. אחר כך מגיעה הפעולה הרוטינית, שיכולה להיות גופנית, שכלית או רגשית, והחלק השלישי הוא הגמול. הוא זה שעוזר למוח שלנו לחשוב אם את הלולאה המסוימת הזאת כדאי לזכור בעתיד. עם הזמן, הלולאה - סימן, פעולה רוטינית, גמול - נעשית אוטומטית יותר ויותר. הסימן והגמול נשזרים זה בזה, כך שנוצרת תחושה חזקה של ציפייה והשתוקקות. אם ניקח את זה לעולם הסדר והארגון בבית עם ילדים, ילד שמתרגל להשיב את הנעליים לארון הנעליים מתחת למדרגות או בכניסה לדירה ויקבל על כך חיזוק חיובי ישים לב פתאום אחרי תקופה מסוימת שגם לו נעים יותר כשהסדר נשמר זה יהפוך להיות חלק מרוטינה קבועה בחייו. אם לפעולה זו יתלוו גם דברי שבח על התנהלות הילד או מילים כמו "אוי ממש נעים בבית כששומרים על הסדר" זה יחזק אצלו את החוויה החיובית שמתקשרת לפעולת ההחזרה למקום. זה לא יקרה ברגע וגם לא ביום זה יקח זמן לפעמים שבועות (כנראה 3 שבועות ליתר דיוק) לפעמים יותר אבל בסוף ההרגל ישתרש בדיוק כמו ההרגל של צחצוח השיניים בבוקר ובערב שכבר מתקשר אצל ילדים ומבוגרים כאחד עם תחושה נעימה ושל ניקיון. במקרה של סדר וארגון – תכנון נכון ומדוייק של החללים בבית, הקצאת מספיק מקומות אחסון שניתן לסגור עם דלתות לקבלת מראה "נקי" ושקט ויזואלי יקלו מאוד. גם קטלוג לפי קטגוריות יקלו מאוד על התהליך ויעודדו את הילדים וגם אותנו המבוגרים לשמר את הסדר הקיים כי זה פשוט יהפוך להיות קל יותר.

סידור הצעצועים לפי קטגוריות בכוורת מגניבה (לא חייב יקר אפשר גם כזו מאיקאה או להזמין אחת בהתאמה אישית מנגר) ולחוקק חוקים שמותר להוציא אחד בכל פעם ולהשיב את הקודם למקום, יקלו עליכם וגם עליהם בטווח הרחוק כשהם כבר ידעו לבד לאן להשיב כל דבר. בחדרי משחקים אפשר אפילו להכין מדבקות מיוחדות בהזמנה אישית (30 ₪ בדרך כלל לסט מדבקות ניתן להשיג ב.....) כאשר על כל מדבקה רשום שם הקטגוריה של אותו מדף.


לטיפים נוספים מוזמנים להמשיך לעקוב




הכותבת היא מעצבת פנים במקצועה המתמחה בעיצוב הוליסטי של בתים, דירות ומשרדים

בעלת תעודת הסמכה בעיצוב פנים מטעם HIT המכון הטכנולוגי, תואר ראשון במשפטים ותואר שני בחינוך.

יועצת בתחום העיצוב ההוליסטי ומלווה לקוחות בתהליכי בנייה תכנון ועיצוב הבית והמשרד.


140 views0 comments
bottom of page